Waarom jong beginnen aan Tantra?

Op mijn 27e was ik al een tijdje voor de tweede keer afgestudeerd en had ik ‘een prima baan’. Als student dacht ik dat mijn leven zou beginnen wanneer ik mijn diploma op zak zou hebben…. maar ik begon mijn leven juist te ervaren als betekenisloos, kleurloos.

Nou blijkt dat veel jonge mensen van nu kampen met ditzelfde probleem, dat inmiddels bekend is onder de naam ‘dertigers dilemma’. Wanneer je niet in contact bent met de diepte en de betekenis van het bestaan, liggen burn-out en depressie op de loer.

Ik had al wat rondgestruind in het spirituele circuit, maar ik wist niet hoe de ervaringen die ik daar had kon integreren in mijn dagelijkse leven. Bovendien hou ik niet van dolfijnen, regenbogen en mensen die roepen dat ze in hun vorige leven indiaan waren.

Mijn grote geluk was dat ik een date had met een goede vriendin vlak nadat ze een introductieweek bij het Centrum voor Tantra had gedaan. ‘Tantra’, zei ik met lichte afschuw in mijn stem; ‘dat is toch met seks?’ Maar zij straalde zó, dat ze bijna licht gaf…

Samen met mijn lief Jeroen schreef ik me direct de volgende dag in. En die ene kerstweek op de hei veranderde mijn hele uitzicht op het bestaan. Mijn leven werd waarachtiger en betekenisvoller – en daarmee avontuurlijker en gevoeliger. Hoewel ik daarna nog vele retraites deed, kan ik zeggen dat ik alleen al met alle gereedschappen die ik in die ene week kreeg, mijn hele leven voort zou hebben gekund.

Jonge Tantrika’s horen oudere deelnemers vaak jaloers verzuchten ‘was ik maar op jouw leeftijd begonnen aan Tantra‘. Ik denk dat het niet nodig is om te wachten met Tantra tot je in een midlifecrisis beland. Sterker nog: ik zou liever zien dat je óók niet in het dertigersdilemma terecht zou komen.

Wil je het leven voller en dieper ervaren? Dan nodig ik je met heel mijn hart uit voor Jong Tantra 2015, van 16-23 januari, in groepsaccomodatie Meeuwenveen, Havelte. Eerst kennismaken? Op 14 november geven we een open avond over deze groep in ons Centrum in Amsterdam.

Maar misschien ben je ouder dan 32 jaar, of wil je liever meedoen aan een groep met alle leeftijden door elkaar, waar ook veel voor te zeggen is. Dan zijn er nog vele mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld: de kerstgroep, de  introductiegroep speciaal voor vrouwen, introductiegroep voor paren, en de lentegroep.

Ik wens je alle goeds.

 

Voor een sfeerimpressie van de trainingen van het Centrum voor Tantra:

 

 

 

 

 

 

 

 

One response to “Waarom jong beginnen aan Tantra?

  1. Pingback: Waarom Jong beginnen aan Tantra? Deel 2: studenten aan het woord | Atelier Aandacht Blog·

Leave a comment